Uusi Google Analytics 4 on täällä – ota sen hyödyt heti käyttöön
Asiantuntija-artikkeli
Verkkosivujen datan analysointityökalusta, Google Analyticsista on julkaistu täysin uusi versio Google Analytics 4. Se mahdollistaa datan mittaamisen ja analysoinnin aivan uudella tavalla – syvällisemmin, kattavammin, luotettavammin sekä helpommin. Älä jää jälkeen jättämällä dataasi vanhentuvan Universal Analyticsin varaan, ota uusi GA4 käyttöön heti.
Jos mietit mikä olikaan Google Analytics – tässä muistutus
Google Analytics on ilmainen verkkosivun kävijöiden analysointiin luotu työkalu. Jos teillä on kotisivut, pitäisi teillä lähtökohtaisesti myös olla Google Analytics. Työkalun avulla näet mm. miten paljon kävijöitä milläkin alasivulla on ollut tietyllä aikavälillä, miten pitkään kävijät viihtyvät sivulla, mistä kanavista he tulevat ja paljon muuta. Nämä tiedot auttavat kotisivun kehittämisessä sekä markkinointitoimenpiteiden tehokkuuden analysoimisessa.
4 syytä miksi GA4 kannattaa ottaa heti käyttöön
1. Google ei enää panosta aikaisempaan Universal Analytics -versioon, vaan jatkossa kehitystyöt tehdään vain GA4:een. Käytännössä tämä siis sysää kaikki siirtymään uuden version käyttäjiksi – mitä nopeammin, sitä parempi.
2. GA4-näkymään ei saa tuotua aikaisempaa dataa, vaan data alkaa kertymään vasta siitä päivästä, kun otat uuden version käyttöösi. GA4 on toistaiseksi hieman rajoittunut, eikä esimerkiksi kaikkia Universal Analyticsin ominaisuuksia vielä löydy. Tämän takia Googlen suositus on käyttää molempia versioita rinnakkain, kunnes GA4 on tarpeeksi kehittynyt. Rinnakkainkäyttö onnistuu luomalla uusi omaisuus (property) GA4:lle nykyisen Universal Analytics -omaisuuden rinnalle. Jos kaipaat apua tässä, laita viestiä meille.
3. Saat käyttöösi Analyysikeskuksen, joka tarjoaa uudet edistyneet raportit datan analysointiin ja visualisointiin. Analyysikeskus mahdollistaa myös omien räätälöityjen analyysien luonnin sekä valmiiden pohjien hyödyntämisen. Alla olevassa kuvassa esimerkit käytössä olevista analyysipohjista.
Esimerkiksi tässä segmenttien päällekkäisyys -kuvassa on analysoitu, paljonko orgaanisesta eli maksuttomasta liikenteestä tulee mobiilin tai pöytäkoneen kautta, ja kuinka usein sama käyttäjä kuuluu molempiin ryhmiin. Lisäksi dataa voi tarkastella maakohtaisesti aktiivisten käyttäjien ja istuntojen mukaan – miten itse haluaa tai on hyödyllisintä.
4. Uusi GA4 sisältää myös edistyneen hakutoiminnon sekä tehostetun mittauksen, jotka helpottavat kokemattomampaa käyttäjää. Edistynyt haku mm. mahdollistaa tiedonhaun Google Analyticsista lausekkeiden avulla. Alkuun pääsemisessä auttavat myös valmiit hakulause-ehdotukset.
Aikaisempi Universal Analytics seuraa automaattisesti vain sivun katselukertoja, kun taas edistyneempään seurantaan vaaditaan erinäisiä toimenpiteitä. Uuden GA4:n tehostettu mittaus kertoo automaattisesti katselukertojen lisäksi mm. sivulla tapahtuvat vieritykset, klikkaukset, sivustolla tapahtuvat haut, videoihin liittyvät aktivoitumiset tai tiedostojen lataukset.
Tiivistettynä
Uusi Google Analytics 4 helpottaa kotisivusi datan syvällisempää analysointia mm. uuden analyysikeskuksen sekä edistyneen hakutoiminnon avulla. Dataa alkaa kuitenkin kertymään vasta siitä päivästä, kun otat GA4:n käyttöösi. Jotta saisit vertailudataa mahdollisimman pitkältä ajalta, kannattaa uusi versio ottaa käyttöön heti.
Google ei aio enää päivittää Google Analyticsin edellisiä versioita, Universal Analyticsia. Eli siirtyminen uuteen GA4:een on edessä joka tapauksessa kaikilla, jotka haluavat jatkossakin hyödyntää ilmaista Google Analytics -työkalua.
Muista kuitenkin luoda uusi GA4-omaisuus nykyisen Universal Analytics -omaisuuden rinnalle. Näin olemassa oleva data säilyy, ja voit käyttää molempia versioita samanaikaisesti, kunnes kaikki tarvittavat tiedot ja ominaisuudet löytyvät myös Google Analytics 4:stä.
Jos Google Analytics 4:n käyttöönotto kompastelee tai kaipaat ammattimaista otetta ja tuoretta tukea analytiikkaan sekä markkinointiin liittyvissä asioissa - ota yhteyttä!