Tekoäly vapauttaa aikaa mielekkäämpiin töihin

Asiantuntija-artikkeli

Kun nyt puhutaan tekoälystä, puhutaan yleensä sen tulevaisuudesta, lähinnä hypestä ja uhkakuvista. Mutta miten tekoäly toimii mainostoimiston arjessa nyt? Perjantain asiantuntijoille tekoäly on arvokas työkalu, joka nopeuttaa ja automatisoi rutiininomaisia työvaiheita ja vapauttaa aikaa mielekkäämpiin töihin. Tekoälyn fiksu käyttäminen vaatii tietenkin ymmärrystä sen vahvuuksista ja heikkouksista – ja tekoälyn vähemmän fiksu käyttäminen on myös uhka.

AI kuvitus-pääkuva

Rutiinien automatisoiminen nopeuttaa työtä

Perjantain copywritereille ChatGPT ja muut tekstitekoälyt ovat arvokkaita apureita esimerkiksi artikkeleiden taustatutkimuksessa. Tekoäly auttaa ideoimaan, mistä näkökulmasta artikkeli kannattaa kirjoittaa sekä hahmottamaan sen rakennetta, ja copy itse voi keskittyä tiedonhakuun ja kirjoitustyöhön. Hakukoneoptimoinnissa ChatGPT ja esimerkiksi Google Gemini ovat erinomaisia työkaluja avainsana-analyysin rutiinitehtävien automatisoimisessa.

Tekoäly nopeuttaa myös digimarkkinoinnin asiantuntijan työtä, kun pitää analysoida suuria määriä dataa. Sillä saa nopeasti esimerkiksi Excel-tiedostosta tiedon helposti ymmärrettävään muotoon, josta on taas helpompaa jatkaa analyysia.

Graafikoille ja AD:illekin kuvatekoälyn suurin hyöty on työn nopeutuminen. Enää ei esimerkiksi tarvitse pyytää asiakkaalta uutta kuvaa, jos vanha ei ole juuri oikean kokoinen tai muotoinen, vaan tekoälyllä voi helposti vaihtaa kuvan kokoa ja taustaa sekä tehdä pieniä parannuksia – tietenkin kuvan omistajan luvalla ja kertoen avoimesti, että kuvaa on käsitelty tekoälyllä. Ja jos haluaa juuri tietynlaisen kuvan, on se paljon nopeampaa tehdä tekoälyllä kuin viettää aikaa sopivan kuvan etsimiseen kuvapankista tai rakentamiseen Photoshopissa.

AI kuvitus_kuvituskuva
Tekoäly

Suurin vaara on näennäinen helppous

Tekoälyn älykäs käyttäminen vaatii tuntumaa eri tekoälytyökalujen vahvuuksista ja heikkouksista. Jo kehotteiden kirjoittaminen eli promptaaminen on oma taiteen lajinsa. Asiantuntijalla on oltava näkemykseen ja kokemukseen perustuva käsitys siitä, mihin tekoälyä tarkkaan ottaen tarvitaan ja mihin se pystyy, jotta sitä pystyy käyttämään tehokkaasti.

Tekoälyn suurin vaara on sen näennäisessä helppoudessa. Vähemmän älykkäästi käyttämällä sillä on esimerkiksi liiankin helppo tuottaa höttöistä sisältöä, joka on optimoitu juuri tiettyjen parametrien mukaan näkymään mahdollisimman hyvin vaikka Googlen hakutuloksissa tai sosiaalisen median algoritmeissa. Se saattaa tuoda alkuun menestystä, mutta kääntyy nopeasti itseään vastaan. Jos tällainen sisältö lisääntyy, se täyttää sosiaaliset mediat ja Googlen roskasisällöllä ja voi viedä ne mennessään.

Tekoäly ei korvaa älykästä tekemistä

Rutiinihommia automatisoimalla ja nopeuttamalla tekoäly tehostaa mainostoimiston asiantuntijan työtä ja antaa hänen keskittyä työn mielekkäimpiin osiin, eli luovaan suunnitteluun ja analysointiin. Tekoäly ei – ainakaan vielä – korvaa älykästä tekemistä. Toki mekin katsomme hieman ihmeissämme, mihin kaikkeen se vielä meitä vie. Onko tekoäly nyt vasta kehityksen alussa vai hypekäyrän huipulla ennen notkahdusta? Katsotaan taas vuoden kuluttua, missä mennään.

Tekoäly